Salg og Kundearbeid
Salg og kundeutvikling er blant de mest komplekse, krevende og kritiske rollene i organisasjonen.
For å lykkes kreves det en sammensetning av kompetanse og egenskaper innenfor salg, matriseledelse og kommunikasjon som ikke er hyllevare i europeiske fagmiljøer.
Det er ikke vanskelig å bygge en handlekraftig og stabil markedsfunksjon. Det handler om å respektere kompleksiteten, forstå mekanismene og gi medarbeiderne rikelig utstyrt verktøykasse.
Kommersielle roller må som regel mestre et bredt spekter av roller, og navigere i motstridende interesser, både fra kunder, ledelse og fra forskjellige deler av ens egen organisasjon. Markedsfunksjonen er med andre ord avhengig av omstillingsdyktige og ressurssterke mennesker som er vant til et høyt tempo.
Selgere og kundeansvarlige måles gjerne individuelt etter prestasjoner knyttet mot et personlig budsjett. Samtidig er de avhengig av å trekke på spisskompetanse fra andre deler av organisasjonen for å nå sine mål. I mange tilfeller kreves det at man etablerer et kundeteam som rapporterer til den som er budsjettansvarlig, samtidig som medlemmene i teamet selv må rapportere til en annen linjeleder som måles på helt andre ting. En selger eller kundeansvarlig har med andre ord en klar lederfunksjon, men ofte uten et definert hierarki og uten formell autoritet til å gi instrukser. Dette kalles matriseledelse, og er et eget fag. Det er helt avgjørende at kommersielle roller mestrer dette faget.
Så i tillegg til å bygge teknisk salgskompetanse - som salgsteknikk, presentasjonsteknikk, forhandlingsteknikk, etc - så må en effektiv salgsressurs også utvikle en evne til å lede uten formell autoritet. En evne til å navigere både internt i egen organisasjon, men også hos kunden - til å incentivere og forankre, slik at de menneskene som man er avhengig av for å lykkes, adopterer ens egne målsetninger og motiveres til å nå disse målene.
Denne formen for ledelse kalles gjerne for matriseledelse, og er blant de mest krevende roller å mestre.