MEDDIC
Systemet bak MEDDIC er mer et rammeverk enn en metode. Den benytter mye tid på å kvalitetssikre leads og suspects for å sørge for at selgeren konsentrerer seg om de riktige kundene, samt at den bygger opp under alle de mekanismene som fører til at salget kommer på plass. MEDDIC brukes ofte for å effektivisere kompliserte salgsprosesser.
MEDDIC er et anagram som står for:
Metric |
Economic Buyer |
Decision Criteria |
Decision Process |
Identify Pain |
Champion |
Metric
Metric handler om å synliggjøre og forankre den økonomiske gevinsten som kjøperen har ved å investere i produktet eller tjenesten. Selgerens oppgave her er å synliggjøre den økonomiske merverdien som de kan skape for kjøperen.
Economic Buyer
Dette referer til den personen eller gruppen hos kjøperen som har den faktiske beslutningsmyndigheten. Oppgaven til selgeren er å kartlegge beslutningskjede og verdikjede, slik at selgeren kan navigere dette farvannet på en effektiv måte. Dette handler om å sørge for fremdrift og forankring hos riktige personer. Solution Selling har tilsvarende elementer i sin bruk av begrepet «Power Sponsor».
Decision Criteria
Beslutningskriteria er det neste logiske skrittet når kjeden og myndighet er kartlagt. Det handler om å kartlegge og navigere i kjøperens beslutningsmekanismer. Finn ut hvilke konkurrenter de sammenlikner deg med, og hvilke målepunkter vektlegges på hvilken måte. Det kan være nødvendig å gjøre et dypdykk i de målepunktene man avdekket i innledende fase under «Metric», der man går dypere i materien. Hva vil kunden rapportere videre på? Måler de lønnsomheten av investeringen i ROI, eller benytter de andre instrumenter? Finn ut av hvilke punkter du står sterkt på, og hvilke du står svakt på. Bruk denne informasjonen til å legge en strategi for hvordan du velger å bygge din salgsprosess videre.
Decision Process
Dette refererer til den fysiske prosessen ved å komme frem til en beslutning. Det dreier både om tidsperspektivet, men også alle de underprosessene som kan bygge opp under kjøpsprosessen. Det kan være lovreguleringer, som GDPR eller CRR/CRD IV, eller interne policyregler som må ivaretas. Kunden kan ha spesifikke krav til dokumentasjon for bruk av underleverandører. Det kan også være behov for å skrive kontrakter i spesielle formater eller ha eksterne godkjenninger på formuleringer, osv. Alle disse formkravene som inngår i kjøpsprosessen bør selgeren skaffe seg en oversikt over så tidlig som mulig, slik at disse forholdene ikke skaper forsinkelser eller brudd i prosessen på et senere tidspunkt. Manglende kvalitet i denne fasen er ofte en av driverne bak budsjettoverskridelser i større prosjekter.
Identify Pain
Det å identifisere smertepunkter går igjen i de fleste salgssystemene. Det baserer seg på spørsmålsteknikker. Målet er både å finne ut av hva kjøperen opplever som problemområdene sine, men kanskje også enda viktigere – å bevisstgjøre disse problemområdene for kjøperen. I en hektisk hverdag er det naturlig at man konsentrerer seg om oppgavene som ligger på bordet, og de færreste tar seg tid til å reflektere over hva som er de bakenforliggende årsakene til problemene. Det er ofte her selgerens argumentasjon ligger. Dersom selgeren kan synliggjøre hvordan problemene oppstår, og hva som ligger bak alle de akutte uønskede oppgavene som kjøperen har, så kan de bygge sin argumentasjon rundt å forebygge eller løse de bakenforliggende årsakene. Et av de viktigste verktøyene selgeren kan benytte i dette arbeidet er åpne spørsmål.
Champion
I motsetning til andre systemer, der selgeren arbeider med å bygge opp seg selv som problemløser og livredder, så handler det siste punktet i MEDDIC om å bygge «Champion’s» hos kunden, og så benytte disse personene aktivt til å fungere som forkjempere for løsningen som tilbys.
Kartlegg risikotakere hos kjøperen, og synliggjør hvordan produktet eller tjenesten bygger opp under deres interne rolle og posisjon i selskapet. Dette kan du gjøre ved å spørre konkret om hvordan utfordringene oppleves rundt om i selskapet, og hvilke mennesker som har en interesse av å løse problemene.
De som har gevinst på investeringen er ikke nødvendigvis de samme som foretar beslutningen, og derfor vil det ofte være smart å bygge flere forkjempere på flere punkter i organisasjonen. Dersom man klarer å synliggjøre at flere personer og avdelinger rundt om i selskapet vil tjene på investeringen, vil det være langt større sannsynlighet for at beslutningen tas raskt og i favør av selskapet du representerer.
MEDDIC stiller store krav til selgerens evne til å arbeide strukturert, målrettet og spørrende. Viktige ferdigheter er domenekunnskap, gode taleferdigheter, spørsmålsstilling og samarbeidsevne. Det vil ofte være behov for å involvere både spesialister og ledelse internt i eget selskap for å lykkes med denne strategien, men den har vist seg særdeles effektiv når den anvendes riktig.