Kulturbygging

En god bedriftskultur er lett å kjenne igjen. Du kjenner det på kroppen når du er i et velfungerende og godt arbeidsmiljø, der medarbeiderne har et oppriktig ønske om å yte sitt beste og sørge for at alle rundt seg gjør det samme. På samme måte, så er det også lett å kjenne igjen når du står midt i en giftig arbeidskultur, der frykten for å feile overskygger ønsket om å lykkes.

Alle har et forhold til begrepet kultur, men få har klart for seg mekanismene som ligger til grunn. Undervisningen i kuturbygging har som formål å bryte ned alle de usynlige mekanismene som fungerer under overflaten - til noe konkret og forståelig som du kan påvirke. Det er først når du kan identifisere alle de bevegelige delene og mekanismene, at du kan begynne å gjøre målrettede endringer. Med den kunnskapen og innsikten kan du designe og bygge den kulturen du ønsker å være en del av.

Når du forstår disse mekanismene fullt ut, så vil du få et nytt perspektiv på dine prosesser og verdikjeder. Du kan gå igjennom og redesigne incentivmodeller, arbeidsmetodikk, rapportering, kommunikasjonsformer, salgsprosesser, osv, slik at de bygger opp under og forsterker den kulturen som du ønsker at skal gjennomsyre ditt arbeidsmiljø. Og du kan bygge det helt ut til bedriftens yttergrenser, og videre ut til å også omfatte kundene. Du vil få et nytt perspektiv på hvordan du kan skape tillit, trygghet og engasjement. Dette er lojalitet og sosial bærekraft i praksis.

 

 

Kort om kursene i kulturbygging

De tradisjonelle kursene

Fagstoffet som presenteres på zufus.no er en sterkt komprimert og omskrevet versjon av de tradisjonelle kursene jeg har laget innenfor kulturbygging. Utfordringen med å presentere dem her, er at den pedagogiske effekten man får gjennom underholdningsverdien i kursene og den personlige oppfølgingen blir sterkt forringet i et mer akademisk fremlagt skriftlig materiale.

 

De tradisjonelle kursene finnes i to standardformater:

Et komplett tredagers kurs, som kombinerer undervisning, casearbeid og workshops

Et komprimert undervisningsopplegg på én dag

 

Jeg tilpasser naturligvis kursoppleggene til å passe den enkelte bedrift. Det kan fordeles ut i tid, samt kombineres med coaching og med varierende grad av personlig eller avdelingsvis oppfølging avhengig av behov.

Jeg bistår også med å bygge opplegg for onboarding av nye medarbeidere når forretningskulturen er satt, samt videreutvikling der dere ønsker å forsterke effekter eller trekke det i en spesialisert retning basert på bransje eller særskilte behov.

 

Fagstoffet her på nettsidene

Jeg har valgt å dele opp fagstoffet her i kategorier som følger en logisk fremdrift i oppbygging av den kunnskapen som det er nødvendig å tilegne seg for å få en helhetsforståelse.

 

Kategoriene er som følger:

1 - Hvorfor bygge kultur?

Jeg viser til forskning om hva som gjør effektive arbeidsmiljø lønnsomt. Investeringen skal gi avkastning.

2 - Grunnsteinen "Tillit"

Å forstå hvordan tillit fungerer i praksis er en viktig knagg å henge det neste fagstoffet på.

3 - Menneskets operativsystem

Jeg forklarer grunnleggende begreper, trekker hovedlinjer og samler de røde trådene i det stoffet som følger videre.

4 - Personlige belønningsmekanismer

Vi ser på hva som skaper motivasjon og initiativ hos den enkelte, og belyser drivere og fallgruver.

5 - Sosiale belønningsmekanismer

Vi går igjennom de sterkeste driverne hos mennesker, og hvordan de kan nyttiggjøres i et arbeidsmiljø.

6 - Sosiale forsvarsmekanismer

Vi ser på den viktigste enkeltstående mekanismen som bryter ned et godt arbeidsmiljø og belyser fallgruver.

7 - Hvordan omsette dette til praksis

Jeg gir noen innspill til veien videre, og hvordan dere kan sette dette i system for å hente ut effekter.

 

Deler av opplegget er supplert med korte informasjonsvideoer på ca 6-7 minutter, der jeg gir et komprimert sammendrag rundt noen av temaene. Jeg anbefaler det å ta deg tid til å se på dem. Dette er kompliserte mekanismer, og kunnskapen formidles mest effektivt ansikt til ansikt. Instruksjonsvideoene blir en slags mellomting mellom skriftlig formidling og personlig undervisning.

Grunnkurset i kulturbygging ligger som grunnlag for de mer rollespesifikke kursoppleggene jeg har for ledelse og kundearbeid. Det har imidlertid også stor egenverdi, og er lett omsettelig for alle som er avhengig av andre mennesker for å nå sine mål. Det gjelder de fleste av oss.

Målet med fagstoffet er at du skal få et faglig utbytte, og forhåpentligvis gjøre deg noen tanker om hvordan du kan omsette dette til prasis i ditt nærmiljø. Jeg bistår selvfølgelig gjerne med det. Direkte kontaktinformasjon finner du under "Kontakt" øverst på siden.